Individuele (ambulante) begeleiding

Samen met de hulpvrager en zijn/haar omgeving maken we een plan. BijBiezonder kan hulp bieden bij het structureren, organiseren en plannen van het (gezins)leven, studie en vrije tijd. Ook het bieden van psycho-educatie, het uitdiepen van bepaalde thema’s, het begeleiden in het vinden van een bijbaantje: heel veel is mogelijk met de dienst ‘ambulante begeleiding’.

 

Werken aan doelen

BijBiezonder biedt naast hulp bij structureren, organiseren, het plannen van het (gezins)leven en de studie ook hulp op het sociale en emotionele vlak. We kunnen samen situaties opzoeken die lastig zijn voor de jongere (bijvoorbeeld in een groep, dat kan bij ons zijn of op bijvoorbeeld een vereniging).

Daarnaast kan BijBiezonder ook een rol vervullen op het gebied van psycho-educatie (bijvoorbeeld met Brainblocks). En ook op het gebied van seksualiteit, zelfstandigheid, zelfbeeld, zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en vrijwel elk thema wat de ontwikkeling van een jonge raakt kan door middel van gesprekjes en eenvoudige oefeningen aan inzicht en ontwikkeling gewerkt worden. Er is veel mogelijk in een 1-op-1 setting!

Een begeleidingstraject is echter nooit een vervanging van een behandeling: onze begeleiders hebben een coachende stijl en kunnen daarmee veel bereiken, juist omdat er eerst intensief aan een vertrouwensband gewerkt is. Maar begeleiding is geen therapie (het kan echter wel een nazorgtraject zijn van een behandeling, in goede onderlinge afstemming).

BijBiezonder heeft diverse begeleiders met verschillende opleidingen, achtergronden en kwaliteiten. Afhankelijk van de groeiwens koppelen we de best passende begeleider aan elke zorgvraag. Dat gaat van fysiek / lichamelijk (het bos in, ervaringsleren) tot samen om tafel zitten en het gesprek aangaan: net wat werkt voor de jongere.

 Individuele begeleiding kan bij u thuis plaatsvinden, op onze locatie of buiten. Maar ook op school, op het werk (bijbaantje), bij de sportvereniging. Daar waar de situaties ontstaan waar groei gewenst is, kan begeleiding ingezet worden.

Ook qua intensiteit is er veel mogelijk: van een uurtje per week contact houden en voortgang volgen, tot intensieve begeleiding 1-op-1 in de klas in samenwerking met de leerkracht bijvoorbeeld.