Onderwijs-zorgtrajecten

Ook wel onderwijs-zorgarrangementen (OZA) genoemd.

Als het (even) niet meer gaat. School, studie, ritme, daginvulling, aansluiting: niet iedereen past in het bestaande onderwijssysteem. Daarom bieden wij maatwerk in onderwijsarrangementen.

  • Begrijpelijk, want het is vaak een complexe situatie en de kans dat er veel partijen betrokken zijn is groot. U kunt ons altijd bellen, mailen of WhatsAppen als u vragen heeft. We denken graag met u mee. Zie onze contactpagina voor de mogelijkheden.

  • Heeft u of bent u betrokken bij een kind dat (bijna) thuis zit? Dan is het een hele zoektocht naar wie wat kan betekenen. Denkt u dat BijBiezonder zou kunnen passen? We denken graag met u mee. U kunt ons bellen, mailen of WhatsAppen (zie onze contactpagina). Als we na dat gesprek denken dat BijBiezonder zou kunnen passen plannen we op korte termijn een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

  • Denkt u dat de kans groot genoeg is dat BijBiezonder iets voor u of de jongere waar u bij betrokken bent kan betekenen? Dan kunt u ook direct een kennismakingsgesprek aanvragen. Zie daarvoor onze pagina ‘kennismaken & aanmelden’.

Onderwijs-, praktijk- en/of arbeidsgericht

BijBiezonder biedt ontwikkelingsgerichte trajecten voor jongeren die tijdelijk of langdurig niet meer (volledig) naar school kunnen. Bijvoorbeeld door problemen op persoonlijk of sociaal vlak, eigen problematiek, verzuim, een onstabiele thuissituatie of andere factoren. Bij ons werken ook begeleiders met een onderwijsbevoegdheid waardoor er maatwerk geboden kan worden als overbrugging bij een teruggang naar school,  een externe behandeling, een beroepsopleiding of uitstroom naar werk. Doel van deze trajecten is om gezamenlijk een passend programma samen te stellen waarin schoolopbouw of voorbereiding op werk voorop staat, en waarbij er door de jongere gewerkt wordt aan bepaalde doelen in de tijd die hij/zij bij BijBiezonder doorbrengt. De begeleiding past zich aan aan de vraag vanuit de school: is er tijdelijk een plek nodig met een passende daginvulling als ademruimte of stabilisatie? Of is er door verzuim een situatie ontstaan waarin juist weer met nabijheid van kundige begeleiding gewerkt moet worden aan ritme en structuur? BijBiezonder denkt mee en streeft altijd naar een plan waarin school, jongere, ouders en eventueel een behandelinstelling zich kunnen vinden zodat de jongere weer verder kan met zijn/haar ontwikkeling. BijBiezonder is zelf geen school: onderwijs wordt altijd verzorgd met een betrokken school, of we kijken samen of inschrijving op een VSO die afstandsonderwijs biedt een mogelijkheid is.

In sommige gevallen is er geen sprake (meer) van terugkeer naar het reguliere onderwijs. In dat geval kan er samen met een onderwijsinstelling een volledig onderwijstraject opgezet worden, of kan er meteen de stap gezet worden richting arbeidsoriëntatie en het opdoen van arbeidsvaardigheden, in combinatie met training op het vlak van zelfredzaamheid. Het team dat met deze groep jongeren werkt houdt zich dagelijks bezig met de ontwikkeling en het proces van deze jongeren.

Tijdens groepsactiviteiten en individuele (studie)programma's is er veel nabijheid van een vaste begeleider. We werken in kleine groepjes met kundig personeel en voldoende individuele tijd voor elke jongere. De zorgcoördinator en gedragswetenschapper zijn betrokken bij het proces van iedere jongere (en zijn/haar gezin), en waar mogelijk en wenselijk werken we graag samen met andere zorgverleners die een stukje behandeling (op onze locatie of thuis in/met het gezin) uitvoeren.

We maken gebruik van onze omgeving: regelmatig het bos in (of in elk geval naar buiten) en verschillende andere activiteiten bij bedrijven of instellingen in de buurt.

Soms vindt een kind of jongere het moeilijk om zich op school staande te houden. Vaak spelen beperkingen zoals autisme, ADHD, angst/dwang, hechtingsproblematiek of een onstabiele thuissituatie hierin een rol. School, ouders en voorliggende hulpverlening zijn onvoldoende toegerust om de jongere te bieden wat hij/zij nodig heeft, waardoor de jongere uiteindelijk helemaal thuis blijft. Daarna wordt het extra moeilijk om op eigen kracht een studie te gaan volgen of de arbeidsmarkt op te gaan. BijBiezonder biedt trajecten voor deze  jongeren die tijdelijk of langdurig niet meer (volledig) naar school kunnen. Deze trajecten kunnen bestaan uit individuele onderwijsmomenten, groepsmomenten, praktijkervaringen en arbeidsoriëntatie. Het hangt volledig van de jongere en de fase van zijn/haar proces af welke invulling en opbouw er gekozen wordt.

Langdurig thuiszitten is in elk geval zelden helpend. Het probleem wordt hiermee niet aangepakt én de jongere (en het desbetreffende gezin) mist de kans op ontwikkeling en het gevoel ergens bij te horen, door het wegvallen van sociale situaties. We leggen de nadruk op de krachten van de jongere en zijn/haar gezin en houden rekening met de zorgen. Dit doen we in de eerste plaats door écht te luisteren om de persoon en de situatie zo goed als mogelijk te begrijpen. We stemmen af op individuele behoeften en bieden veiligheid.

Het maatwerktraject start wanneer nodig met activeren door de jongere in een basisritme te brengen. Geleidelijk aan wordt het traject uitgebreid met passende activiteiten. De jongere blijft leidend hierin en geeft grotendeels het tempo aan. BijBiezonder heeft ervaren dat met écht maatwerk, jongeren die op school (en/of ook op andere plekken in de jeugdzorg) vastgelopen zijn, toch verder kunnen komen. Deze trajecten bestaan uit veel nabijheid; veel afstemming met de jongere en alle betrokkenen; goed luisteren en observeren; werken vanuit het hart met een oprechte betrokkenheid en natuurlijk met kundig personeel en aansluitende programma’s. Naast dat er veel wordt gewerkt op individuele basis, zijn er dagelijks ook sociale groepsmomenten. Hierin is ruimte voor sport, wandelingen, creativiteit en plezier. Vooral dat laatste is erg belangrijk: de sfeer is positief, gelijkwaardig en met voldoende humor.

Van daaruit wordt gekeken wat passend is: terug naar school, doorstromen naar een vervolgopleiding, onderwijs op maat bij ons (afstandsonderwijs samen met een V(S)O in de buurt of toeleiding naar (beschut) werk. Waar mogelijk en wenselijk werken we graag intensief samen met andere betrokken organisaties. We hebben alle benodigde disciplines in huis zoals een onderwijsbevoegd personeel, een begeleider geschoold in ervaringsleren en een gedragswetenschapper.

Informatie voor professionals

BijBiezonder biedt deze OZA-trajecten aan onder het product ‘duurzame daginvulling - groepsbegeleiding (schoolvervangend)’, afhankelijk van de vraag in combinatie met een ambulant product. Het basistraject ‘schoolvervangende dagbesteding’ is een product wat op basis van 5 tot 8 dagdelen per week voor een langere periode ingezet kan worden. Voor een onderwijsroute moet de jongere nog ingeschreven staan op een school die bereid is om mee te werken aan onderwijs op afstand. Indien dat niet het geval is kan er nog overwogen worden om de jongere in te schrijven op een school waar BijBiezonder al mee samenwerkt, als deze jongere past binnen het profiel van die school. Een vrijstelling van de leerplicht kan in sommige gevallen ook mogelijkheden bieden.
Soms is de insteek om toe te werken naar ‘terug naar school’, maar vaak is dit niet haalbaar en werken we toe naar afronding van de onderwijsroute (behalen van diploma of deelcertificaten) zodat een vervolgopleiding een mogelijkheid wordt.

Soms is de vraag echter om een kortdurend traject in te zetten, volledig gericht op zo snel mogelijke terugkeer naar school. Deze trajecten zijn naast kortdurend ook intensiever en hebben een behandelcomponent. BijBiezonder heeft dit product niet in het portfolio, maar kan wel samenwerken met zorgorganisaties in de regio die dat wel hebben.

Kortom: een traject bij BijBiezonder kan als meer schoolvervangend of juist als ‘terug naar school’ ingestoken worden.

Voor wie zijn die trajecten bedoeld?

Jongeren (vanaf 13 tot ongeveer 20 jaar) die vastgelopen zijn, of dreigen vast te lopen. School lukt niet of niet voldoende en doorgaan op die weg gaat geen verbetering brengen. Soms is er al een jeugdzorg-traject (zoals een dagbehandeling of opname) geweest maar bracht dat niet genoeg om zelfstandig verder te kunnen. Soms zitten ze al maanden thuis, soms wordt er al tijdig (als ze nog naar school gaan) geschakeld. Jongens of meiden, timide of zelfverzekerd, met of zonder diagnose: dat is allemaal niet relevant. Waar het om gaat is dat er 'iets' nodig is om weer in beweging te komen. Onder de mensen, opbouwend, zelfvertrouwen laten groeien, richting geven aan de eigen toekomst. Toewerken naar een startkwalificatie en/of een passend vervolg. Als zorgprofessionals spreken we bij de meeste jongeren in onze onderwijs-zorgarrangementen van 'complexe casuïstiek', omdat de jongere eigen problematiek ervaart, systemisch er soms ook zaken spelen en er vaak al veel gebeurd is en er soms ook al allerlei zorg verleend is.

Hoe ziet zo'n traject eruit?

We gebruiken ‘jongere’ en ‘deelnemer’ door elkaar. We hebben het in elk geval niet over ‘cliënt’ want dat woord vinden we niet passend. En dat is ook de feedback die we krijgen: jongeren voelen zich bij ons gezien als mens, niet als cliënt met een probleem of stoornis. Uiteraard mag je van ons verwachten dat we om kunnen gaan met dat wat je hebt, daar zijn we op geschoold. Maar voorop staat wie je bent als mens, in ons denken en in ons handelen.

Een onderwijs-zorgtraject is uiteraard in eerste instantie maatwerk. Het hangt dus sterk af van hoe het met de jongere gesteld is.

De start

Beginnen we helemaal bij het begin (herstellen van dag- en nachtritme, wennen aan structuur, langzaam opbouwen van verantwoordelijkheden)? Dan is het startpunt vaak een passende opbouw van momenten in de week waarop hij of zij 'aanwezig' is bij ons. In de groep of nog op een rustige plek, dat kan beide. Wat taakjes, iets lezen, een wandeling maken, een project oppakken of creatief aan de slag is dan vaak de volgende stap. Er is voldoende nabijheid en er zijn dagelijks 1-op-1 momenten met begeleiders.

Individueel traject (binnen de groep)

Daarna, of meteen als de eerste stap niet nodig is, gaan we verder kijken naar een doelgericht individueel traject. Onderwijs bijvoorbeeld. Dat kan met boeken van de voormalige school, maar ook tijdelijk met lesmateriaal uit onze kasten. BijBiezonder heeft drie leerkrachten in dienst, die de didactische lijn uit kunnen zetten. Het is wel nodig om snel de samenwerking met een school op te pakken wanneer onderwijs vanaf het begin ingezet gaat worden. Dit gaat op basis van afstandsonderwijs: een school gaat dan een samenwerkingsrelatie aan met BijBiezonder om het onderwijsarrangement vorm te geven. Dit kan de school zijn waar de jongere uitgevallen is, of de school waar naartoe gewerkt wordt, of een andere school, regulier of speciaal: hierin is veel mogelijk en er zijn al diverse samenwerkingen op dit vlak. Het individuele traject kan verder verschillende elementen bevatten: arbeidsoriëntatie, psycho-educatie, therapie (verzorgd door een samenwerkingspartner of andere therapeut, al dan niet bij ons op locatie), groepsactiviteiten (creatief, koken, groenonderhoud, houtbewerking, een workshop volgen of anderszins een interesse of passie ruimte geven, klussen, spel- en speelactiviteiten, muziek maken, verzorgen van de dieren enz) en individuele gesprekken met de begeleiders.

Er is voldoende ruimte om binnen het aanbod te kijken naar wat wel en niet past. De hiervoor genoemde voorbeelden van activiteiten zijn dan ook niet meer dan dat: voorbeelden. Er wordt met de jongere gekeken wat wel en niet bij hem of haar past. Daarmee is niet alles een eigen keuze (alleen al omdat dat voor sommige jongeren te lastig is waardoor er dan maar niks gekozen wordt), maar kunnen we wel zeggen dat in overleg groepsmomenten die echt niet aansluiten bij een jongere ook anders ingevuld kunnen worden

Groepselementen

Als de jongere er aan toe is kan hij of zij ook meedoen met de groepsactiviteiten: er wordt wekelijks gewandeld en gesport bijvoorbeeld. Maar ook het doen van de boodschappen, koken/bakken of het verzorgen van dieren of het groen zijn mogelijkheden. Daarnaast zijn de pauzemomenten gezamenlijk. Samen een eitje bakken, spelletje doen, muziek luisteren of gewoon wat kletsen. De sfeer in de groepsruimte is gemoedelijk, gezellig en betrokken. Groepsmomenten vormen enerzijds een vertrouwde basis, en bieden gelijktijdig ook leermomenten op het vlak van sociale ontwikkeling, arbeidsvaardigheden en zelfredzaamheid.


Inspirerende afbeelding met toestemming gebruikt van Onderwijs Maak Je Samen

Inspirerende afbeelding met toestemming gebruikt van Onderwijs Maak Je Samen

Een maatwerktraject is gericht op het individu, wat betekent dat het groepsproces niet leidend is. Dat kan ook niet, omdat iedere jongere in een andere fase van zijn of haar traject zit. Maar waar mensen samen komen, ontstaan ook sociale interacties. 'De groep' vormt zich daardoor op een informele manier toch, waarbij iedere deelnemer zelf kiest in hoeverre hij/zij deel wil nemen. Het is geen groepsbehandeling, maar er komen wel elementen vanuit groepswerk aan bod.

Welke kwaliteit kan er geboden worden?

De begeleiders (Jeugdzorgprofessionals en leerkrachten) verzorgen de begeleiding gedurende de dag en dragen zorg voor de benodigde aandacht voor elk individu en voor het proces in de groep.

De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Hij coacht de begeleiders, volgt de trajecten en heeft waar wenselijk een rol in evaluatiegesprekken. Ook verzorgt de zorgcoördinator de instroomprocedure.

De gedragswetenschapper (psycholoog) is op de achtergrond betrokken bij deze jongeren, en kan aansluiten bij evaluatiegesprekken. Verder stemt ze af met het team om kwaliteit van zorg te waarborgen. 

De mentor is een van de begeleiders en in deze rol intern verantwoordelijk voor het traject van de jongere. Hij/zij houdt contact met ouders/verzorgers/voogd, de gemeente en andere betrokkenen, stelt het zorgplan op en bewaakt het proces.

(Optioneel) de betrokken school denkt vaak mee, en in veel gevallen bieden zij middels afstandsonderwijs ook ondersteuning / begeleiding. Ze kunnen lesmateriaal aanleveren, real-life of via videoverbinding contact onderhouden met de jongere en als sparringpartner voor de leerkrachten bij BijBiezonder fungeren.

Overige professionals (zoals een jobcoach of therapeut) van buiten BijBiezonder worden ingezet wanneer dit passend is in het traject.

 

Hoe gaat het in z'n werk?

Het begint altijd bij een gesprek. Een vrijblijvende kennismaking is vaak een goede stap voor ouders / verzorgers om te kijken of BijBiezonder passend is voor hun zoon of dochter. Vaak is de gemeente (gezinscoach, jeugdconsulent of een vergelijkbare functie), indien van toepassing een jeugdzorgwerker en soms de leerplichtambtenaar ook al betrokken, en denken zij vanaf het begin mee in een mogelijk traject.
Het is ook absoluut het streven om het onderwijs (indien een jongere nog ingeschreven staat, of anders de laatste school) mee te laten denken in het nieuwe traject.​

pp-haas-schildpad.png

Scholen waarmee we samenwerken

In basis staan we open voor samenwerking met elke school. We merken dat de ene school verder is met het succesvol vormgeven van afstandsonderwijs dan de ander, maar gelukkig is er een positieve ontwikkeling gaande op het snijvlak van en de samenwerking tussen onderwijs en zorg! We hebben op dit moment leerlingen van 5 tot 10 scholen in de regio: zie de actuele lijst op de pagina ‘samenwerkingen’.

Onderwijs geen optie?

Niet voor elke jongere is school / studie een optie. In dat geval focussen we op dat wat nodig is voor een volgende stap. Wordt het begeleid wonen + dagbesteding in de toekomst? Dan werken we bij ons aan de voorbereiding daarvoor (zelfstandigheid en zelfredzaamheid). Wordt het (beschut) werk? Dan proberen we vooral arbeidsvaardigheden en sociale vaardigheden op de voorgrond te zetten, al dan niet in combinatie met arbeidsoriëntatie (in welke sector past de jongere). 

Reactie van een ouder

Maar ook een dikke pluim voor jullie om met veel luisteren, liefde, aandacht en Professionaliteit haar dat te geven wat ze zo hard nodig heeft. Met handvaten en antwoorden op haar vragen. Hoe dan...

Ze groeit met de dag... Echt top. Ook wij zien hier thuis een positieve spiraal.

Het heeft haar levenswijsheden gebracht. Om er veel sterker uit te komen. Dit ziet ze zelf nu ook wel in. Dit is erg mooi om te zien en te ervaren. Dit is wat wij gehoopt hadden dat  ze zou leren. Wat betreft school en de aanpak hiervan zijn we super tevreden. Echt top hoe jullie dit aanpakken en alle gelegenheden die er zijn goed gebruikt worden om Dit zo veel als mogelijk weer op te kunnen pakken. Dus voor jullie team zijn we één en al lof. Echt Super Bedankt voor al jullie aandacht liefde geduld en begrip. Ik denk dat jullie haar precies kunnen geven wat ze zo hard nodig heeft. Ik gun alle kinderen die in vergelijkbare  situatie, dezelfde aanpak zoals wij dit nu Van jullie gezien hebben. Echt passend onderwijs. Ik denk dat met jullie samenwerking Ook haar school nog een hoop kan leren. Ik heb dus het volste vertrouwen dat we op de goede weg zijn.

- Met toestemming anoniem geplaatst

Tijden

Maandag, woensdag en donderdag van 9:00 tot 15:15 & dinsdag en vrijdag van 9:00 tot 12:30.

Vervoer

Waar passend en haalbaar voor de jongere stimuleren we de fiets of het openbaar vervoer om naar BijBiezonder te komen. Onze locatie ligt op loopafstand van het treinstation Horst-Sevenum, waar ook diverse buslijnen stoppen. Als openbaar vervoer geen mogelijkheid is adviseren we ouders om samen met de gemeente naar leerlingenvervoer te kijken. Mocht dat ook niet mogelijk zijn dan kunnen wij in sommige gevallen het vervoer ook verzorgen.