Schoolvervangende of -ondersteunende trajecten

Ook wel onderwijs-zorgarrangementen (OZA) of zorg-onderwijstrajecten genoemd, en binnen de productmatrix in de regio ‘Schoolvervangende dagbesteding’ en per 2026 ‘onderwijstoeleidende dagbesteding / dagbehandeling’.

Als het (even) niet meer gaat. School, studie, ritme, daginvulling, aansluiting: niet iedereen past in het bestaande onderwijssysteem. Daarom bieden wij maatwerk in schoolvervangende of -ondersteunende trajecten.

  • Begrijpelijk, want het is vaak een complexe situatie en de kans dat er veel partijen betrokken zijn is groot. U kunt ons altijd bellen, mailen of WhatsAppen. We denken graag met u mee. Zie onze contactpagina voor de mogelijkheden.

  • Heeft u (of bent u betrokken bij) een kind dat (bijna) thuis zit? En denkt u dat BijBiezonder zou kunnen passen? We denken graag met u mee. U kunt ons bellen, mailen of WhatsAppen (zie onze contactpagina). Na deze verkenning kunt u een vrijblijvend kennismakingsgesprek aanvragen.

  • Denkt u dat de kans groot genoeg is dat BijBiezonder iets voor u of de jongere waar u bij betrokken bent kan betekenen? Dan kunt u ook direct een kennismakingsgesprek aanvragen. Zie daarvoor onze pagina ‘kennismaken & aanmelden’.

Onderwijs-, praktijk- en/of arbeidsgericht

Onderwijs zorgarrangementen. Zorg onderwijstrajecten. Er worden verschillende termen gebruikt, die op hetzelfde neerkomen: het onderwijs (de school) kan niet voldoende bieden wat de jongere nodig heeft waardoor de jongere niet verder komt en (bijna) uitvalt. Er is naast onderwijs dan ook ‘zorg’ nodig. Soms kan dat samen gaan met onderwijs, maar soms is er te veel mis gegaan waardoor onderwijs tijdelijk op pauze moet.

BijBiezonder biedt ontwikkelingsgerichte trajecten voor jongeren die tijdelijk of langdurig niet meer (volledig) naar school gaan. Bijvoorbeeld door:

  • aangeboren problematiek zoals autisme of adhd;

  • ontstane problematiek zoals trauma, angststoornissen of psychosociale problemen zoals laag zelfbeeld, sociale angsten enz;

  • onveiligheid en instabiliteit thuis en/of op school waardoor naar school gaan niet meer lukt;

  • structurele overvraging of overprikkeling in de schoolsituatie, wat niet oplosbaar is met een niveauwijziging of andere opties die de school in kan zetten.

Bij ons werken begeleiders met een zorg- of onderwijsopleiding. We vinden het belangrijk om beide disciplines in ons team te hebben, zodat we naast goede zorg ook goede onderwijskennis hebben om samen met de school een passend traject te kunnen bieden aan elke jongere.

Een traject kan op verschillende manieren ingestoken worden:

  • een traject naast ‘naar school gaan’. Bijvoorbeeld een aantal dagdelen naar BijBiezonder om de druk te verlagen, meer begeleiding en ondersteuning te ontvangen en aan persoonlijke en/of sociale doelen te werken, terwijl de jongere de andere momenten in zijn/haar eigen klas blijft en naar school blijft gaan.

  • Een traject ‘vervangend van school’ omdat school echt niet haalbaar is op het moment. Rustig en voorzichtig opbouwend met veel aandacht voor veiligheid, zelfbeeld en vertrouwen. Vanuit hoge nabijheid opbouwen naar meedoen met de groep, alles in kleine stapjes. Zodra de jongere er klaar voor is pakken we samen met school het onderwijs in gepast tempo op.

  • Een traject ‘vervangend van school’ maar wel zonder onderwijs los te laten. Opbouwend in het groepsprogramma en ook momenten in de week individueel onderwijs bij ons, begeleid door onze mensen maar zo actief mogelijk samen met de school.

  • Een traject ‘individueel’ of ‘hoge nabijheid naast de groep’ waarbij we als het moet thuis of in de woonomgeving van de jongere beginnen met contact leggen, vertrouwen winnen en stapsgewijs opbouwen. Het doel is meestal toewerken naar een van de drie opties hierboven, maar heeft een langere en meer 1-op-1 gerichte start nodig.

Bij alle trajecten zoeken we per fase en samen met alle betrokkenen naar de juiste verhouding tussen:

  1. stabiliseren, tot rust komen, vertrouwen hervinden (landen),

  2. verkennen, uitproberen wat bij je past, waar je heen wilt en wat je daarvoor nodig hebt (onderzoeken),

  3. opbouwen, uitbouwen, versterken, prikkelen, de comfortzone uitbreiden, meters maken en borgen (groeien).

Zodra er voldoende ritme, vertrouwen en zicht op de hele situatie is kan er een plan gemaakt worden waar we naartoe werken:

  • terug naar school van herkomst, om daar de draad weer op te pakken;

  • opbouwen naar een andere school die beter past;

  • deelcertificaten of een diploma halen bij ons (inschrijving bij een VSO die afstandsonderwijs verzorgt of fysiek op school van inschrijving);

  • doorstroom naar een andere zorgorganisatie wanneer blijkt dat er meer, andere of intensievere zorg (behandeling) nodig is;

  • uitstroom naar arbeid, beschutte arbeid of dagbesteding.

Onze trajecten kunnen bestaan uit individuele onderwijsmomenten, groepsmomenten (sporten, koken, creatief, ervaringsleren, dieren verzorgen, houtbewerking enz), praktijkervaringen en arbeidsoriëntatie (bedrijfsbezoeken, werkervaringen). Het hangt van de jongere en de fase van zijn/haar proces af welke invulling en opbouw er gekozen wordt.

Er is veel aandacht voor het eigen proces: elke maandagochtend werken we in themasessies in subgroepen aan reflectie en ontwikkeling. Er zijn veel contactmomentjes met de mentor en gedurende de week is er veel aandacht voor ieders thema’s en focuspunten (‘waar wil jij de komende tijd sterker in worden?’)

Onze begeleiding bestaat uit veel nabijheid; veel afstemming met de jongere en alle betrokkenen; goed luisteren en observeren; werken vanuit het hart met een oprechte betrokkenheid en natuurlijk met kundig personeel en aansluitende programma’s. Naast dat er veel wordt gewerkt op individuele basis, zijn er dagelijks ook sociale groepsmomenten. Hierin is ruimte voor sport, wandelingen, creativiteit en plezier. Vooral dat laatste is erg belangrijk: de sfeer is positief, gelijkwaardig en met voldoende humor.

Waar mogelijk en wenselijk werken we graag intensief samen met andere betrokken organisaties. We hebben alle benodigde disciplines in huis zoals SKJ-geregistreerd en onderwijsbevoegd personeel en een gedragswetenschapper. Daarnaast hebben we een netwerk aan specialisten en therapeuten die in overleg ingezet kunnen worden.

Informatie voor professionals - BijBiezonder sámen met de school van inschrijving

BijBiezonder biedt deze trajecten aan onder het product ‘schoolvervangende dagbesteding’ en per 2026 ‘onderwijstoeleidende dagbesteding’ en ‘onderwijstoeleidende dagbehandeling’, afhankelijk van de zorgvraag gestapeld met een ambulant product. Voor een onderwijsroute moet de jongere nog ingeschreven staan op een school die bereid is om mee te werken aan onderwijs op afstand. Indien dat niet het geval is kan de jongere ingeschreven worden op een school waar BijBiezonder al mee samenwerkt, als deze jongere past binnen het profiel van die school en er (indien nodig) een TLV afgegeven is of kan worden. Soms is de insteek om toe te werken naar ‘terug naar school’, maar vaak is dit niet haalbaar en werken we toe naar afronding van de onderwijsroute (behalen van diploma of deelcertificaten) zodat een vervolgopleiding een mogelijkheid wordt. Een andere mogelijkheid is uitstroom naar een vorm van arbeid of dagbesteding. De school van inschrijving dient betrokken te zijn/blijven en is en blijft ook verantwoordelijk voor de leerroute. BijBiezonder kan en mag de verantwoordelijkheid voor de onderwijscomponent niet overnemen - het gaat om een passende samenwerking tussen school en BijBiezonder waarbij school in ondersteuning, aanbod en tijd de verantwoordelijkheid blijft houden. Onderwijsbegeleiding kan ook door de school ingekocht worden bij BijBiezonder.

Kortom: een traject bij BijBiezonder kan als (al dan niet langdurig) schoolvervangend, als ‘terug naar school’ of als ‘door naar (beschutte) arbeid’ ingestoken worden.

Voor wie zijn die trajecten bedoeld?

Jongeren (vanaf 12 tot ongeveer 20 jaar) die vastgelopen zijn, of dreigen vast te lopen. School lukt niet of niet voldoende en doorgaan op die weg gaat geen verbetering brengen. Soms is er al een jeugdzorg-traject (zoals een dagbehandeling of opname) geweest maar bracht dat niet genoeg om zelfstandig verder te kunnen. Soms zitten ze al maanden thuis, soms wordt er al tijdig (als ze nog naar school gaan) geschakeld. Jongens of meiden, timide of zelfverzekerd, met of zonder diagnose: dat is allemaal niet relevant. Waar het om gaat is dat er 'iets' nodig is om weer in beweging te komen. Onder de mensen, opbouwend, zelfvertrouwen laten groeien, richting geven aan de eigen toekomst. Als zorgprofessionals spreken we bij de meeste jongeren in onze trajecten van 'complexe casuïstiek', omdat de jongere eigen problematiek ervaart, systemisch (in de omgeving) er soms ook zaken spelen en er vaak al veel gebeurd is en er soms ook al veel zorg ingezet is.

Onder de 12 jaar?

Als een kind op de basisschool (deels) uitvalt vraagt dat zeker om snel handelen. Wij richten ons op de voortgezet-onderwijs leeftijd, maar kunnen soms ook kinderen uit het basisonderwijs een traject bieden. Het hangt dan sterk af van de vraag, of het kind nog wel deels naar school kan, de verwachte duur, de persoonlijkheid en de problematiek. U kunt de vraag altijd stellen!

We houden de optie open om ook een groepje voor deze leeftijd op te starten zodra de omstandigheden dat toelaten.

Hoe ziet zo'n traject eruit?

We gebruiken ‘jongere’ en ‘deelnemer’ door elkaar. We hebben het in elk geval niet over ‘cliënt’ want dat woord vinden we niet passend. En dat is ook de feedback die we krijgen: jongeren voelen zich bij ons gezien als mens, niet als cliënt met een probleem of stoornis. Uiteraard mag je van ons verwachten dat we om kunnen gaan met dat wat je hebt, daar zijn we op geschoold. Maar voorop staat wie je bent als mens, in ons denken en in ons handelen.

Een zorg- onderwijstraject is uiteraard in eerste instantie maatwerk. Het hangt dus sterk af van hoe het met de jongere gesteld is, wat hij/zij aankan, wie er nog meer betrokken is enzovoorts.

De start

Beginnen we helemaal bij het begin (herstellen van dag- en nachtritme, wennen aan structuur, langzaam opbouwen van verantwoordelijkheden)? Dan is het startpunt vaak een passende opbouw van momenten in de week waarop hij of zij 'aanwezig' is bij ons. In de groep of nog op een rustige plek, dat kan beide. Wat taakjes, iets lezen, een wandeling maken, een project oppakken of creatief aan de slag is dan vaak de volgende stap. Er is voldoende nabijheid en er zijn dagelijks 1-op-1 momenten met begeleiders.

Individueel traject (binnen de groep)

Daarna, of meteen als de eerste stap niet nodig is, gaan we verder kijken naar een doelgericht individueel traject. Onderwijs bijvoorbeeld. Dat kan met boeken van de voormalige school, maar ook tijdelijk met lesmateriaal uit onze kasten. BijBiezonder heeft drie leerkrachten in dienst, die de didactische lijn uit kunnen zetten. Het is wel nodig om snel de samenwerking met een school op te pakken wanneer onderwijs vanaf het begin ingezet gaat worden. Dit gaat op basis van afstandsonderwijs: een school gaat dan een samenwerkingsrelatie aan met BijBiezonder om het onderwijsarrangement vorm te geven. Dit kan de school zijn waar de jongere uitgevallen is, of de school waar naartoe gewerkt wordt, of een andere school, regulier of speciaal: hierin is veel mogelijk en er zijn al diverse samenwerkingen op dit vlak. Het individuele traject kan verder verschillende elementen bevatten: arbeidsoriëntatie, psycho-educatie, therapie (verzorgd door een samenwerkingspartner of andere therapeut, al dan niet bij ons op locatie), groepsactiviteiten (creatief, koken, groenonderhoud, houtbewerking, een workshop volgen of anderszins een interesse of passie ruimte geven, klussen, spel- en speelactiviteiten, muziek maken, verzorgen van de dieren enz) en individuele gesprekken met de begeleiders.

Er is voldoende ruimte om binnen het aanbod te kijken naar wat wel en niet past. De hiervoor genoemde voorbeelden van activiteiten zijn dan ook niet meer dan dat: voorbeelden. Er wordt met de jongere gekeken wat wel en niet bij hem of haar past. Daarmee is niet alles een eigen keuze (alleen al omdat dat voor sommige jongeren te lastig is waardoor er dan maar niks gekozen wordt), maar kunnen we wel zeggen dat in overleg groepsmomenten die echt niet aansluiten bij een jongere ook anders ingevuld kunnen worden

Groepselementen

Als de jongere er aan toe is kan hij of zij ook meedoen met de groepsactiviteiten: er wordt wekelijks gewandeld en gesport bijvoorbeeld. Maar ook het doen van de boodschappen, koken/bakken of het verzorgen van dieren of het groen zijn mogelijkheden. Daarnaast zijn de pauzemomenten gezamenlijk. Samen een eitje bakken, spelletje doen, muziek luisteren of gewoon wat kletsen. De sfeer in de groepsruimte is gemoedelijk, gezellig en betrokken. Groepsmomenten vormen enerzijds een vertrouwde basis, en bieden gelijktijdig ook leermomenten op het vlak van sociale ontwikkeling, arbeidsvaardigheden en zelfredzaamheid.


In het prachtige stationsgebouw aan het spoor in Sevenum is de Conducteur een kiosk, lunchroom en B&B. Stichting Werk & Integratie exploiteert deze locatie zonder commercieel perspectief: het doel is om een mooie, leuke, leerzame en positieve werkomgeving te creëren voor jongeren en jongvolwassenen die (even) niet meekomen in het (onderwijs)systeem. Vanuit BijBiezonder is het een interessante stap om horecavaardigheden te leren in deze kleinschalige maar ‘echte’ horeca-omgeving. Koffie zetten, afrekenen, gasten te woord staan en bedienen, de omgeving netjes houden, lunchgerechten bereiden: er is veel te leren! Bijna alles wordt vers en zelf gemaakt onder zorgvuldige begeleiding van ook in de horeca ervaren begeleiders, wat mooie leersituaties creëert.

Ook in de Bed & Breakfast is er volop werk om diverse vaardigheden te ontwikkelen.

Inspirerende afbeelding met toestemming gebruikt van Onderwijs Maak Je Samen

Welke kwaliteit kan er geboden worden?

De begeleiders (Jeugdzorgprofessionals en leerkrachten) verzorgen de begeleiding gedurende de dag en dragen zorg voor de benodigde aandacht voor elk individu en voor het proces in de groep.

De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Hij coacht de begeleiders, volgt de trajecten en heeft waar wenselijk een rol in evaluatiegesprekken. Ook verzorgt de zorgcoördinator de instroomprocedure.

De gedragswetenschapper (psycholoog) is op de achtergrond betrokken bij deze jongeren, en kan aansluiten bij evaluatiegesprekken. Verder stemt ze af met het team om kwaliteit van zorg te waarborgen. 

De mentor is een van de begeleiders en in deze rol intern verantwoordelijk voor het traject van de jongere. Hij/zij houdt contact met ouders/verzorgers/voogd, de gemeente en andere betrokkenen, stelt het zorgplan op en bewaakt het proces.

De betrokken school denkt mee, en in veel gevallen bieden zij middels afstandsonderwijs ook ondersteuning / begeleiding. Ze kunnen lesmateriaal aanleveren, real-life of via videoverbinding contact onderhouden met de jongere en als sparringpartner voor de begeleiders (zorgfocus maar met onderwijsbevoegdheid) bij BijBiezonder fungeren.

Overige professionals (zoals een jobcoach of therapeut) van buiten BijBiezonder worden ingezet wanneer dit passend is in het traject.

 

Hoe gaat het in z'n werk?

Het begint altijd bij een gesprek. Een vrijblijvende kennismaking is vaak een goede stap voor ouders / verzorgers om te kijken of BijBiezonder passend is voor hun zoon of dochter. Vaak is de gemeente (gezinscoach, jeugdconsulent of een vergelijkbare functie), indien van toepassing een jeugdzorgwerker en soms de leerplichtambtenaar ook al betrokken, en denken zij vanaf het begin mee in een mogelijk traject.
Het is ook vereist om het onderwijs (indien een jongere nog ingeschreven staat, of anders de laatste school) mee te laten denken in het nieuwe traject.​

pp-haas-schildpad.png

Scholen waarmee we samenwerken

In basis staan we open voor samenwerking met elke school. We merken dat de ene school verder is met het succesvol vormgeven van afstandsonderwijs dan de ander, maar gelukkig is er een positieve ontwikkeling gaande op het snijvlak van en de samenwerking tussen onderwijs en zorg! We hebben op dit moment leerlingen van 5 tot 10 scholen in de regio: zie de actuele lijst op de pagina ‘samenwerkingen’.

Bekijk de scholen en organisaties waarmee we samenwerken

Onderwijs geen optie?

Niet voor elke jongere is school / studie een optie. In dat geval focussen we op dat wat nodig is voor een volgende stap. Wordt het begeleid wonen + dagbesteding in de toekomst? Dan werken we bij ons aan de voorbereiding daarvoor (zelfstandigheid en zelfredzaamheid). Wordt het (beschut) werk? Dan proberen we vooral arbeidsvaardigheden en sociale vaardigheden op de voorgrond te zetten, al dan niet in combinatie met arbeidsoriëntatie (in welke sector past de jongere). 

Reactie van een ouder

Maar ook een dikke pluim voor jullie om met veel luisteren, liefde, aandacht en Professionaliteit haar dat te geven wat ze zo hard nodig heeft. Met handvaten en antwoorden op haar vragen. Hoe dan...

Ze groeit met de dag... Echt top. Ook wij zien hier thuis een positieve spiraal.

Het heeft haar levenswijsheden gebracht. Om er veel sterker uit te komen. Dit ziet ze zelf nu ook wel in. Dit is erg mooi om te zien en te ervaren. Dit is wat wij gehoopt hadden dat  ze zou leren. Wat betreft school en de aanpak hiervan zijn we super tevreden. Echt top hoe jullie dit aanpakken en alle gelegenheden die er zijn goed gebruikt worden om Dit zo veel als mogelijk weer op te kunnen pakken. Dus voor jullie team zijn we één en al lof. Echt Super Bedankt voor al jullie aandacht liefde geduld en begrip. Ik denk dat jullie haar precies kunnen geven wat ze zo hard nodig heeft. Ik gun alle kinderen die in vergelijkbare  situatie, dezelfde aanpak zoals wij dit nu Van jullie gezien hebben. Echt passend onderwijs. Ik denk dat met jullie samenwerking Ook haar school nog een hoop kan leren. Ik heb dus het volste vertrouwen dat we op de goede weg zijn.

- Met toestemming anoniem geplaatst

Tijden

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9:00 tot 15:15 & maandag van 9:00 tot 12:15 is er aanbod. We maken voor elke jongere een eigen route met dagdelen en opbouw daarin.

Vervoer

Waar passend en haalbaar voor de jongere stimuleren we de fiets of het openbaar vervoer om naar BijBiezonder te komen. Onze locatie ligt op loopafstand van het treinstation Horst-Sevenum, waar ook diverse buslijnen stoppen. Als openbaar vervoer geen mogelijkheid is adviseren we ouders om samen met de gemeente naar leerlingenvervoer te kijken. Mocht dat ook niet mogelijk zijn dan kunnen wij in sommige gevallen het vervoer door middel van een taxi verzorgen.

Terug naar het gehele aanbod